tisdag 20 januari 2009

Det var den dagen ;-)

Idag hade jag planerat åka till Forsa Folkhögskola för att lyssna på fotografen Gerry Johansson.
Men så blev det inte. I går var det en sådan dag med många mail och telefonsamtal.
Jag kammade hem två bröllop till sommaren 2009. En Försäkringskund ringde för att boka porträttfotograferingar. Dessutom fick jag ett samtal från t/r reklambyrå. Som vanligt är det bråttom, fotograferingen måste ske i dag. Bilderna kommer att användas i en broschyr för företaget Norrlands Fonden.
Utöver allt detta fick jag en beställning på 500 st. vykort.


©fotograf Philippe / Hudiksvall-hela Sverige

Bilden gjordes förra veckan, den kommer att användas i marknadsförring för Arehucas. Modellen Marlene Frövall, makeup artisten Jenny Persson.
Ljussättningen var ganska komplicerad. Jag fick använda 5 st. blixtar. Två stycken för att få en vit bakgrund. Två stycken framför modellen; den ena var placerad 30º mot mot Marlene (raster 20ºi en 20 cm stor reflektor, få en känsla av vinterljus) den andra var placerad på golvet under modellen (sudda bort skuggorna under hakan). Sedan hade jag en stor ljusbänk på vänster sidan av modellen.